Utredare ekonomiskt bistånd på SKR
Om oss
Kommuner och regioners verksamheter är välfärdens kärna. Det är verksamheter som berör miljontals människor, varje dag. Våra medlemmar har gett oss ett tydligt uppdrag: att Sverige ska ha världens mest innovativa och omtänksamma välfärd. De kommande åren står vi inför utmaningar som kräver mod, kreativitet, kompetens och förändringsvilja. Vi tar med det som är bra idag när vi skapar morgondagens välfärd. Vi möter förändring med utveckling. Vi tror på dig och på din förmåga.
Till Avdelningen för socialtjänst, utbildning och arbetsmarknad söker vi nu en utredare inom ekonomiskt bistånd, för att förstärka vårt arbete med att påverka utvecklingen inom området och stödja våra medlemmar i deras arbete.
Arbetsbeskrivning
Som utredare inom ekonomiskt bistånd kommer du att, tillsammans med dina kollegor, ansvara för området ekonomiskt bistånd. Utifrån förändringar i omvärlden och medlemmarnas behov kommer innehållet i ditt jobb skifta över tid. I fokus de närmaste åren ligger bland annat:
- Införandet av aktivitetskrav och den utveckling som det innebär för kommunernas roll inom arbetsmarknadspolitiken.
- Den nya socialtjänstlagen och andra förslag från regeringen som påverkar kommunernas arbete med ekonomiskt bistånd.
Det viktiga nationella digitaliseringsarbete som vi driver, framför allt en ny lösning för informationsförsörjning inom ekonomiskt bistånd (GIF EKBI).
Rollen är både strategisk och praktisk, där du med din expertis inom ekonomiskt bistånd och din förmåga att leda processer, bidrar till att stärka kommunernas arbete inom området och skapar nytta för våra medlemmar. I rollen ingår att ge råd och stöd till medlemmarna i utvecklingsarbetet, både proaktivt och när de vänder sig till oss. Även påverkansarbete är viktigt, det vill säga att verka för att riksdag, regering och myndigheter förstår och beaktar kommunernas roll och behov. Det gör du genom remissvar samt genom att företräda SKR i utredningar, arbetsgrupper, samarbeten med myndigheter och andra sammanhang. Det är centralt att vårt arbete skapar nytta och värde för våra medlemmar. Du har en viktig roll i detta genom att samarbeta med medlemmarna i alla delar av ditt uppdrag. Du arrangerar och deltar i nätverk, seminarier, konferenser, webbsändningar och andra forum för erfarenhetsutbyte. För att hålla dig uppdaterad omvärldsbevakar du, till exempel genom analys av rapporter och statistik.
Tjänsten är placerad på Arbetsmarknadssektionen, där ca 13 personer arbetar. Våra ansvarsområden är ekonomiskt bistånd, vuxenutbildning, arbetsmarknad och mottagande av nyanlända.
Din profil
Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning och flerårig erfarenhet av arbete med ekonomiskt bistånd på strategisk nivå inom kommunal och/eller statlig verksamhet. Du har djup sakkunskap om regelverket kring ekonomiskt bistånd och mycket god förståelse för kommunernas förutsättningar, arbetssätt och samverkan med närliggande aktörer. Du har god kunskap om hur området hänger ihop med arbetsmarknadsfrågor och vuxenutbildning samt hur man på kommunal nivå kan bedriva arbetsmarknadsinsatser. Du har erfarenhet av att leda processer och att driva utveckling. Som person är du kommunikativ, handlingskraftig och bidrar till verklig nytta genom att få saker att hända i påverkansarbetet och ute hos medlemmarna. Du har god förståelse för vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och är trygg i rollen som tjänsteperson med uppdrag att stödja förtroendevalda. Du är van att ta fram och presentera skriftliga underlag som tjänsteutlåtanden, rapporter och lägesbilder.
För att trivas hos oss behöver du dels vara väl bevandrad inom ekonomiskt bistånd, dels vilja bidra till att ta ansvar för att utveckla välfärden. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Därför tror vi att du:
- Har förmåga att leda processer, med många involverade aktörer.
- Har förmåga att skapa hållbara samarbeten som leder till hela verksamhetens resultat.
- Har mycket god förmåga att utrycka dig muntligt och tycker om att stå framför andra och tala.
- Kan analysera komplex information och sammanställa den skriftligt på ett begripligt sätt.
- Är noggrann och mån om att leverera med kvalitet.
Välkommen med din ansökan!
Kontakt
I denna rekrytering samarbetar vi med Human Capital. Ansök till tjänsten via Human Capitals hemsida senast den 5 december 2025. För en inledande dialog kring rollen kontakta Henrik Granqvist, henrik.granqvist@humancapital.se, 070-762 08 18 eller Ulrika Huss ulrika.huss@humancapital.se, 070-373 36 42.
Övrig information
Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) är en medlems- och arbetsgivarorganisation för Sveriges kommuner och regioner. Genom kunskap, råd och service till våra medlemmar stärker vi dem i deras uppdrag att utveckla välfärden för alla invånare. Vi är en mötesplats för kommuner och regioner och tillsammans utvecklar vi demokrati och välfärd utifrån medborgarnas behov i hela landet. Vi påverkar regering, riksdag och EU genom att ge förslag på hur vi bäst utvecklar demokrati och välfärd.
SKR har ca 500 medarbetare och kontoret är placerat vid Slussen i Stockholm. Som medarbetare på SKR har du flexibilitet att arbeta delvis på kontoret och delvis från annan plats, med utgångspunkt i verksamhetens behov.
