Varför är Employer Branding viktigt? 6 tips för att attrahera talanger

Anna Gulliksen, Global Head of Talent Acquisition and Employer Brand från Tietoevry, ger sina bästa tips på hur ni får störst effekt av ert Empoloyer Brand-arbete och beskriver varför det är viktigt i kampen om talangerna.  

Varför är Employer Branding så viktigt?

Det är viktigt ur flera perspektiv, till exempel för att: 

  • Attrahera talanger: Bra employer branding hjälper företaget att locka till sig topptalanger. I en konkurrensutsatt bransch är kompetenta och kvalificerade medarbetare en värdefull resurs.
  • Minska rekryteringskostnader: Ett starkt arbetsgivarvarumärke kan minska kostnaderna för rekrytering eftersom potentiella medarbetare själva söker sig till företaget. Anställda som är stolta över företaget är mer benägna att rekommendera det till andra, vilket leder till fler spontana ansökningar och rekommendationer.
  • Öka medarbetarnas engagemang och lojalitet: Ett företag som är känt för att vara en bra arbetsgivare tenderar att ha högre medarbetarengagemang och lägre personalomsättning. Engagerade medarbetare är mer produktiva, innovativa och lojala mot företaget.

På vilket sätt kan mångfald bidra till att skapa attraktiva och långsiktigt hållbara företag?

Mångfald innebär att företag får fler perspektiv som kan få flera positiva konsekvenser såsom:  

  • Ökad innovation och kreativitet: Mångfald innebär att människor med olika bakgrunder, perspektiv och erfarenheter arbetar tillsammans. Detta leder ofta till fler idéer och mer kreativa lösningar på problem. En mångfald i arbetsstyrkan kan se utmaningar och möjligheter ur olika vinklar, vilket främjar innovation.
  • Förbättrad beslutsfattning: Forskning visar att team med hög mångfaldiga tenderar att fatta bättre beslut eftersom de tar hänsyn till fler variabler och perspektiv. Detta kan leda till mer genomtänkta och välbalanserade beslut.
  • Attrahera och behålla talanger: Företag med hög mångfald är ofta mer attraktiva för ett bredare spektrum av kandidater. Dessutom kan känslan av inkludering och acceptans öka medarbetarnas engagemang och lojalitet, vilket minskar personalomsättning.

Kan du säga något om hur Tietoevry arbetar med Employer Branding?

Vårt EB-team arbetar med att bygga kännedom och attraktivitet på koncernnivå. Det innebär att vi ansvarar för:

  • Övergripande EB-strategi samt EVP (Employer Value Proposition).
  • Strategiska partnerskap, nätverk och samarbeten med fokus på mångfald
  • Universitetssamarbeten eller andra utbildningsinstitut.
  • Kampanjer i sociala medier för att bygga kännedom på Tietoevrys talangmarknader
  • Vår karriärsida på webben
  • Stöttar de lokala verksamheterna för att skapa lokala aktiviteter

Vi har en verktygslåda för våra Tietoevry-ambassadörer, där vi tillhandahåller mallar, företagspresentationer, kampanjmaterial och  kampanjmaterial för sociala medier. Slutligen har vi en eventkalender/årshjul som tas fram tillsammans med våra affärsområden

Hur tycker du man ska tänka när man attraherar talanger?

Lär känna din målgrupp – var finns den? Hur når du ut till den? Vilken typ av kommunikation fungerar bäst för att nå den? Utifrån detta kan du sedan forma din EB-strategi utifrån budskap, kanal, kommunikation, budget och resurser.

Vill du också ingå i Human Capitals chefsnätverk och ta del av inspiration?

Registrera dig här »